onsdag 6. august 2008

Sveitsiske tanker

Hva er det første du kommer på når du tenker på Sveits? Vi har diskutert litt. Sveitsiske banker kanskje? Fondue, mente Bjørn. Røsti kome jeg på idag, da vi spiste i en båthavn på vei med sykkel rundt Murensee. Innbakt røsti med urtekvark og salat sto på menyen. Knallgodt. "Vully" het vinen, og vi sykla langs vinmarkene, hvor det står skilt om at druenøst er forbudt. Den var god den og, skjønt sveitsisk vin er vel ikke det de fleste kommer på sånn i farten.
Bjørn leste fra kartet i går kveld. Davos, Interlaken, Lugano, en oppramsing av vintersportssendinger på tv.
Omega-museet ligger i Biel, ikke så langt herfra, og det er også definitivt sveitsisk, selv om det nok er swatch som har overtatt mesteparten av markedet nå. Sveitserur er jo et innarbeidet begrep.
St. Berrnhardshunder med tønne kan jeg huske fra jeg var liten, de var i leketøysform, og er gjerne mer en myte enn noe fjellredningsgruppene faktisk noen gang har dratt med seg.
"Heidi" er sveitsisk. Og sikkert litt gammeldags, helst besteforeldre som kjøper den boka nå, vil jeg tro.
Vi har med masse bøker på turen. Litt som bare er lesestoff, som går rett i romanslukeren Ingeborg. Vi har også campingbøker, med oversikt over campingplasser i alle land, og noen reisehåndbøker, men den store vinboka har vist seg å være uunværlig. Gode kart, litt info om området vi er i, og hva vi bør smake. Som Vully... Men det jeg savner, er en bok om Europa. Hva er sveitsisk, hva jobber folk med i Luxembourg, hva gjorde romerne i Sveits, hvorfor heter det Provence? "Wikipedia" svarer Bjørn når jeg maser om dette. Vi er blitt vant til å være online hele tiden, og slå opp med en gang. Akkurat nå går ikke det for oss, og det er litt deilig og, å ikke finne ut av ting med en gang.
Men finner jeg den boken, skal jeg kjøpe den.
I mellomtiden tenker vi på gjøkur og jodling, og svarer høflig når folk hilser på oss med et lite "dåing" med en nasal svung til avslutning. Jeg antar det betyr god dag.
Bildet er fra det nydelige torget i Avenches, formiddagskaffen vår i dag.

2 kommentarer:

Unknown sa...

swiss army knives glømte eg:)

Jody sa...

tror du har det dekket eg nå:) kansje den sveitsiske arme og? i vatikanet...